Mařenka - Příprava na hory

3. Plánek
4. Lupa
Všechny obrázky
Skalní stěna Mařenka, která se nachází na pravém břehu Vltavy nad Štěchovickou přehradou. Ve své nejvyšší části nabízí osmdesátimetrové výstupy, v části nejnižší přibližně poloviční. Jedná se o exponované lezení téměř horského charakteru. Stěna je vhodná jako přípravný terén pro hory - dlouhé výstupy, nesnadná orientace, nutnost zakládat vlastní jištění a budovat stanoviště, možnost pádu kamení.

Poznámka: Pro nováčky, kteří chtějí jet v létě do Tater či do Bergellu, je akce tak doporučená, až je téměř povinná.

Sraz a doprava: Doprava je možná buď autobusem (trochu komplikovanější než obvykle - přímý spoj už nejezdí), nebo vlastním autem.

Autobus 390 jede v 8:20 ze Smíchovského nádraží, sraz na zastávce. Doporučuju přijít včas, bývá narváno a sem tam se dokonce lidi do busu nevejdou. Přestup je ve Štěchovicích 8:55->9:00. Vystupuje se v zastávce Krňany-Třebsín.
Kdo pojedete mimo hlavní proud, počítejte s navigačními potížemi - skála se nehledá lehce.

Zpátky jede autobus z Třebsína v 15:06 a v 19:06, v obou případech se zase ve Štěchovicích přestupuje na navazující bus na Smíchovské nádraží.

Další možné spoje: tam - 338čkou do Hradišťka k rybníčku, dál už pěšky; zpět - pěšky a opět 338čkou z Hradišťka v 17:20 nebo ve 20:20, nebo pěšky do Štěchovic, odtud to jezdí vždycky v X:25 až do 22:25, a nebo vlakem z Pikovic (Petrov u Prahy).

Jak se hledá Mařenka: Nejprve se podívej na mapu - červený křížek značí Mařenku, fialová tečka zastávku Krňany, rozcestí Třebsín, žlutá tečka zastávku Krňany, Slapnice a modrá tečka zastávku Krňany, Teletín.
Pak vezmi do ruky plánek - z Třebsína po žluté k chatám, loukou dolů, serpentiny lesem, přes potok, svahem na lesní cestu; po ní po vrstevnici vlevo, mineš odbočku na osadu Proudy, po chvíli odbočí žlutá doleva do svahu, ale pokračuješ pořád po cestě až k plácku, kde se prudce stáčí doprava z kopce; - z Teletína také po žluté, do lesa, kolem hájovny a pak dolů mezi plotem z klád a mlázím, žlutá dbočuje do mlází, ale pokračuješ po pěšině stále z kopce podél plotu a rokle; - od statku Slapnice (dá se tu nechat auto) po asflatce dolů, přes potok a pod chatami a dále lesní cestou po vrstevnici (a po cvíli se připojí žlutá značka od Třebsína); nebojíš-li se o své auto, můžeš po cestě dojet až na zmiňovaný plácek, kde se cesta točí prudce z kopce.
Teď přišel čas na lupu - jak od Třebsína či Slapnice, tak od Teletína přicházíš podél vysokého plotu k pozemku s nízkým plůtkem a dvěma chatami; plůtek překročíš a projdeš mezi chajdami (jo, jdeš skorem přes verandu; místní jsou na to zvyklí; ví, že tudy vede cesta pod skálu), hned pod verandou vlevo a pak už jen slézáš po stezičce a žebříku pod stěnu.

Vybavení: Pro každého: sedák, prsák, boty na lezení (lezečky, kopačky), karabina se zámkem, osma, HMS-ka, prusíky, helma je zcela nezbytná!!
Pro dvojici nebo trojici: lano (lépe dvě poloviční), asi 4 expresky (lépe více), dost samostatných karabin (6 a víc), dlouhé smyčky, čtyři šroubovací karabiny, pár vklíněnců (spíše větší). Další materiál není rozhodně na škodu.
Pro toho, kdo si chce vyzkoušet tlučení skob (doporučuji) také kladivo (stačí obyčejné s provrtanou násadou a přivázané na šňůře) a 1-2 skoby.

Průvodce: Tištěné průvodce (Nepískovcové skály a Skály v okolí Prahy) jsou prakticky nepoužitelné. Průvodce na internetu:
http://www.geocities.com/Yosemite/Gorge/7121/MARY/index.htm - průvodce čerpá ze starších tištěných.
http://sweb.cz/cz-skalky/marenka/marenka.htm - náčrty vypadají neuměle, ale jsou překvapivě dobré, doporučuji vytisknout.